Ako písať zrozumiteľne

Ako písať zrozumiteľne

  • Post category:Písanie

Poviete si: „Však je to jasné, že píšem zrozumiteľne.“ Alebo možno práve naopak: „Mám veru problém zo seba dostať na papier zrozumiteľnú vetu.“ Ja sa práve teraz radím skôr k tej druhej skupine. Tvoriť slohové práce som prestala niekedy na strednej škole a moje tvorivé schopnosti ohľadom písania sa od vtedy veľmi nezlepšili.

Na druhej strane, občas sa mi stáva, že čítam nejaké inštrukcie alebo odborný text a musím si danú vetu alebo odstavec prečítať viac krát. Možno sa aj vám niečo také stáva. Vtedy je veľmi pravdepodobné, že tej vete alebo celému odstavcu naozaj niečo chýba. Pokiaľ to nie je nič dôležité, tak o nič nejde. Horšie je, ak čítame zmluvu alebo odborný text a ťažko povedať, z ktorého konca začať.

Ľudský mozog vie spracovať len to, čo si vie predstaviť. Potrebuje teda vedieť, kto robí čo, prípadne s čím. Napríklad: Muž chystá večeru. Náš mozog si informácie rád prekladá do takýchto jednoduchých viet.

Používanie zrozumiteľného jazyka spomínali už Cicero alebo Shakespeare. Jeho novodobá história siaha až do 70. rokov minulého storočia.

“Plain language” alebo jednoduchý a zrozumiteľný jazyk

Ako reakcia na nezrozumiteľné vládne dokumenty vznikli pravidlá písania s názvom Plain language.

Komunikácia je v jednoduchom jazyku, ak je jej znenie, štruktúra a dizajn tak jasné, že cieľové publikum ľahko nájde to, čo potrebuje, porozumie tomu, čo nájde, a tieto informácie použije.

— International Plain Language Federation

Základné vlastnosti dokumentov písaných v Plain language

  • Jasne štruktúrovaný obsah, aby sa informácie dali rýchlo vyhľadať bez potreby detailného čítania celého dokumentu.
  • Krátke, stručné vety a odstavce.
  • Konkrétne, nie abstrakné.
  • Živšie slovesné formy, vyjadrenie činiteľa deja.
  • Žargón a skratky by sa mali používať len minimálne. Ak sú použité, musia byť vysvetlené.

Momentálne sú tieto pravidlá používané v 24 krajinách sveta:

Plain language v Európskej únii

Táto filozofia písaného slova si našla cestu aj do Európskej únie. Zo stránok Úradu pre vydávanie publikácií Európskej únie si môžete stiahnuť stručnú 16 stránkovú publikáciu, ktorá obsahuje užitočný návod: Ako písať zrozumiteľne. Je ale dôležité poznamenať, že ide o tipy, nie pravidlá. Pri ich uplatňovaní musíme mať vždy na pamäti cieľovú skupinu čitateľov a účel dokumentu.

Tu je výňatok z obsahu tejto publikácie:

Vždy berte do úvahy ľudí, pre ktorých skutočne píšete. Tak ako Vy, ani oni nemajú času nazvyš. Kto sú, čo už vedia a čo možno ešte musíte vysvetliť?

Prístup „7 otázok“

Ide o štruktúrovaný spôsob, ako zahrnúť všetky relevantné informácie:

ČO? Môj hlavný odkaz.

KTO? Cieľové publikum.

KEDY? Dni, hodiny, časový rozvrh, termíny.

KDE? Miesta.

AKO? Okolnosti, vysvetlenia.

PREČO? Príčiny a/alebo ciele.

KOĽKO? Vypočítateľné a merateľné údaje.

Príklad úpravy textu z publikácie „Ako písať zrozumiteľne“:

Nejasný text: “Odporúčanie bolo vydané Európskym parlamentom, že zo strany členských štátov má byť venovaná pozornosť zjednodušeniu postupov.”

Oveľa lepšia formulácia: “Európsky parlament odporučil, aby členské štáty zvážili zjednodušenie postupov.”

Názory na túto problematiku sú rôzne

Niektorí považujú vyjadrovanie podľa Plain language za príliš jednoduché a detské. Záleží na použití. Beletriu podľa týchto návodov asi písať nebudeme. Ale omnoho radšej si prečítam dôležitý dokument napísaný zrozumiteľným jazykom ako text plný hádaniek alebo prázdnych viet, z ktorých si môj mozog ťažko vyberá tie hlavné informácie.

Jednoduché a zrozumiteľné vyjadrovanie je veľmi prínosné v online komunikácii, pretože uľahčuje, a tým aj značne urýchľuje pochopenie. Potom nám zostáva viac času na vykonávanie iných činností. Napríklad pre eshop je zrozumiteľný text podmienkou predaja.